maandag, augustus 14, 2006

10 augustus

Weer de weker om 6.00 uur, en toch maar weer mee met de jongens. Het was hun laatste dag om te werken, dus ze gingen de laatste klusjes afmaken. Meer konden ze niet doen, de rest moet door de plaatselijke bevolking en de 2 zoons van Maria gedaan worden.

Ik heb mijn tekenspullen erbij gepakt en heb de huis papagaai van Toos getekent. Daarna zijn Patrick en ik door het dorpje gewandelt in afwachting van de andere 3. Na de luch hebben we afscheid genomen van Toos en de 2 zoons van Maria. Vooral Toos was erg emotioneel dat we weg gingen, dus dat was wel moeilijk.

De middag hebben we gebruikt om alles in te pakken en op te ruimen, waarna we een gezellige bbq hadden bij Piet en Johanna thuis.

Hun hulp, Rosalie, heeft al die tijd voor de mannen gekookt. Ze hadden dus elke avond heerlijk avondeten en zijn geweldig verwent. Toen ik kwam, had ze speciaal voor mij een combi chocolade cake/pudding gemaakt. Met de opdracht dat de mannen hem pas mochten eten als ik er was. Erg lief en heel lekker!

Tijdens de bbq had ze speciaal een steen voor mijn mineralen verzameling achtergelaten met de opdracht die aan mij te geven. We zijn dus na de bbq nog bij haar thuis langs geweest om haar speciaal te bedanken. De jongens voor het eten, ik voor de steen.

Uit alles wat ik gezien heb en de verhalen die ik gehoort heb, bleek dat de aanwezigheid van de 4 mannen voor het hele dorp en omgeving erg belangrijk was. Het ontbreekt die mensen aan goede voorbeelden van hoe het moet in het leven. En buiten het bouwen van het huis om, hebben de mannen voor dat voorbeeld gezorgt. Bijvoorbeeld, Roy is ook nog een dag naar een ander bouwtje gegaan waar gemetselt werd en dat totaal niet opschoot. Hij heeft laten zien hoe het moet, en vooral wat efficientie is en het tempo aangegeven, en vervolgens ging het een stuk beter. Daarnaast zaten de mannen altijd `s middags op het terras, samen te kaarten of grapjes uit te halen. En dat is een goed voorbeeld van hoe je sociaal en gezellig met elkaar kunt omgaan. Het belangrijkste is waarschijnlijk dat ze plezier in het werk hadden en plezier in elkaar. En dat als je je schouders eronder zet er heel wat kan gebeuren, maar dat je het vooral samen moet doen. Samen sta je sterk.

Met Patrick kwam ik op deze omschrijving uit die waarschijnlijk de lading het beste dekt. Als je een copy wil maken moet je een goed origineel hebben. Anders zal de copieermachine er een nog slechtere afdruk van maken. De mannen zijn de afgelopen 3 weken een goed origineel geweest voor het dorp, waardoor er weer goede copien gemaakt kunnen worden. Ook al hadden ze dat zelf niet door en vonden ze wat ze deden zelf heel normaal.

Geen opmerkingen: