zaterdag, augustus 05, 2006

02 augustus

Mijn excursie-genoten blijken erg aardige mensen. Ben gisteren tijdens het avondeten meteen aangeschoven bij het engelse gezin. Zij hebben 3 jaar in zwitserland gewoond en gaan weer in engeland wonen. Tussen door maken ze een reis van 6 weken met een zoon van 6 en een zoon van 10. De moeder blijkt in dezelfde alternatieve dingen te geloven als Patrick en ik. Leuk dus.

Vanmorgen is het programma omgegooit. Vanwegen het weer gaan we eerst aan land op zoek naar de walvis. Er zijn nu te veel golven om het water op te gaan en het is te koud. We hebben haar ook inderdaad gevonden, samen met haar kalf. Ze zijn de enige nog die er zijn. Omdat het onverwacht lang erg warm is gebleven zijn de walvissen laat. We boffen dus dat zij er is.

Daarna zijn we over het strand gereden naar een vissers-plaatsje waar de dolfijnen en de vissers samen werken om vis te vangen. Heel leuk om te zien. De vissers staan tot hun middel in het water en de dolfijnen jagen een school vissen naar ze toe zodat ze er een net overheen kunnen gooien. De vissen die ontsnappen eten de dolfijnen op.

Vervolgens hebben we met z'n allen gelucht op een terras, lekker in het zonnetje, met uitzicht op de dolfijen en vissers.

Onderweg zijn we nog door de voormalige hoofdstad van de provincie santa catharina gereden. Lang geleden is de provincie afgescheiden, en is dit plaatsje uitgeroepen tot hoofdstad. Hier is nog veel traditionele bebouwing overgebleven.

's Avonds hebben we met z'n allen aan een lange tafel voor de openhaard gegeten. Weer erg gezellig.