maandag, augustus 06, 2007

Ramptoerist

We moesten voor een klus in Zevenhoven zijn, en zijn daar heen gereden via het kanaal. Ligt daar toch iets in het water! Blijkt het baby-kraantje van van Schie van de weg gegleden te zijn toen hij om een beroerd geparkeerde auto heen moest manoevreren. Gelukkig was de chaufeur er op tijd uit!
Daar het niet dodelijk was en alleen maar materiele schade, heb ik besloten om later terug te gaan om voor ramptoerist te spelen. Ik wilde wel eens zien hoe ze zo´n kraan er weer uit krijgen. Woord was, dat ze rond 16.00 uur de kraan uit het water gingen halen.
Maar om 16.00 uur aanwezig, al wat er gebeurde, helemaal niets. Nog maar eens gaan babelen, ik kon rustig terug naar huis en op mijn gemak mijn avondeten klaar maken en op eten. Het zou nog wel even duren.
Na lang twijfelen toch nog besloten om rond 19.30 uur nog even die kant op te rijden. Kijken hoe het er voor staat. Toen ik aankwam hing hij inmiddels in de lussen van 2 grote broers, maar was nog lang niet uit het water. Dat heeft nog tot 21.45 uur geduurt.
Eerst hebben ze hem weer laten zaken, waarna ze de giek uit het water hebben opgedoken en uit de modder getrokken. Toen hebben ze aan de achterkant de kubbel en het balast uit de modder gehaalt en weg genomen. Vervolgens hebben ze het hele ding uit de modder getrokken en iets op de dijk gelegt. Dit had tot gevolg dat hij in het water keerde en weer met zijn wielen naar beneden stond, ipv op zijn kop. Dit nog een keer herhaalt tot hij weer helemaal recht stond maar nog steeds in de modder. En al laatste omhoog en op een wachtende oplegger geplaats. Heel spectaculair.
De avond was zeer genoegelijk. Met een van de eigenaren golfen wij af en toe, dus dat was gezellig kletsen. De jongens met wie wij contact hebben (wij huren, huurden moet ik zeggen, dat baby-kraantje of een van zijn grotere broertjes wel eens voor een klus) waren er om de boel te leiden. Handig om mijn info in te winnen. En de dochter van de andere eigenaar heb ik ontmoet. Leuk meisje.

Gek is dat, dit soort ramp-achtige dingen zijn vaak hele gezellige momenten. En natuurlijk was ik niet de enige ramptoerist, de hele buurt was uitgelopen om dit kunststukje te volgen. Misschien interessant, het duurt 1,5 jaar voor je een nieuwe kraan hebt. Kosten? Ach, maar 500.000. Euro´s natuurlijk.

Geen opmerkingen: