vrijdag, oktober 19, 2007

Paddestoel of zwam?

Wat is eigenlijk het verschil tussen paddestoelen en zwammen? Ik zou het echt niet weten. Terwijl het volgens mij hetzelfde is. Allebij schimmelsporen die zich ergens vestigen. Alleen de plaats van vestigen is volgens mij anders.

Deze, volgens mij een zwam, in mijn jeugd bekent als elfenbankje, hangt al weken aan deze boom langs een weg waar ik regelmatig kom. Maar op die momenten had ik geen tijd om te stoppen, of mijn fototoestel niet bij me. Ik heb wel mooi het verouderingsproces kunnen volgen. Net als bij mensen verdroogt de huid wat, en onstaan er rimpels. En de kleur verandert, in dit geval wat bleker. Heel interessant.


Ook mooi om te zien is dat hij uiteindelijk gebruikt wordt voor bewoning door allerlei beestjes. Zijn wij mensen misschien hierdoor op het concept flatgebouw gekomen? Jammer dat wij mensen dit concept zo fantasieloos hebben uitgewerkt, de flats in de natuur vindt ik mooier.
Dat doet me er aan denken. Gaudi, een wel bekende artiest en architect die voornamelijk in Barcelona heeft gewerkt, gebruikte wel de natuur als inspiratie bron. De meeste mensen vinden het prachtig en roemen zijn werk, en gaan graag kijken bij zijn kerk Sacrada Familias. Helaas vindt het tot op heden weinig navolging. Alleen in het milieu-vriendelijke wereldje vindt je af en toe wat aparte werken. Gelukkig begint dit natuur-vriendelijke steeds meer te leven. Mijn conclusie kan dus niet anders zijn dan dat er nog hoop is. Gelukkig. Misschien wordt de seniorenflat waar ik eens in zal wonen, gebouwt in de vorm van deze zwam.

Geen opmerkingen: