vrijdag, oktober 05, 2007

Herfst rozen

Zoals jullie je herinneren, heb ik van een nichtje en haar partner, een kasroos gehad. Of eigenlijk 2 plantjes van dezelfde roos. Een staat in de volle grond, de ander in een pot op het balkon.



Die op het balkon heeft in de zomer al een keer gebloeit. Maar 1 bloem, wel erg mooi. Nu heeft hij erg zijn best gedaan, en er nog een bloem uitgeperst. Dit ondanks de koude, natte zomer. Vooral 's avonds, als de zon wat lager staat, is hij erg mooi. Toch denk ik dat een kasroos, minder geschikt is om buiten te staan. Van dicht bij zie je dat de bloemblaadjes last hebben van regen, en de plant groeit aanzienlijk minder als een buitenroos.

Als voorbeeld heb ik een foto van de klimroos Westerland, die ook langs het balkon groeit. Die bloeit zo'n beetje de hele zomer door, tot diep in de herfst. Als beloning geef ik hem dan ook regelmatig wat Pokon.

Deze roos is inmiddels wel zijn rose kleur kwijt. Maar als je zolang achter elkaar je best doet, vindt ik dat een zeer acceptabel probleempje.

De vraag is nu wat ik zal doen met die kasroos in pot. Dit hangt helemaal af van hoe streng de winter wordt, en dat is nu eenmaal niet iets wat voorspelbaar is. Gelukkig heb ik nog even voor ik moet beslissen of ik hem zo laat staan, of toch in de volle grond zet.

Geen opmerkingen: