donderdag, oktober 25, 2007

De definitie van herfst

Wat is nu eigenlijk herfst? Behalve kou en natigheid. Ik denk dat het een heel uitgebreid antwoord is. Deze foto's dekken in ieder geval een deel van de lading.

In elk geval hele mooie bomen. Het is ongelovelijk hoe snel die kleur verandering gaat. Deze zagen we op zondag tijdens het lopen met de honden. Toen zaten er nog wat groene blaadjes aan. De volgende dag, maandag, waren die bijna allemaal ook verkleurt.

Pompoenen, kan niet missen. Alhoewel hier ook een pastinaak bij ligt (de witte) en een courgette (die kleine groene). Deze liggen op ons balkon.

Natuurlijk bolchrysantjes. Dit is een mini-versie die voor de consumententoets op mijn balkon staat. Vorig jaar had ik een grote in de toets. Die is het blijven doen en gaat nu ook bijna bloeien. De knoppen springen al.

Verkleurent druivenblad. Deze stek staat ook op het balkon, tegen het raam van de deur aan. Ik hoop dat hij ook nog het dieprode stadium bereikt voordat hij afvalt. Eigenlijk moet ik hem op zijn vaste plekje in de volle grond gaan zetten, maar hij staat nog zo mooi.

Gek genoeg ook klaprozen. Deze staan op de oude spoorlijn en kwam ik tegen toen ik met een vriendin de honden uit liet. Toch wel gek om ze nog te zien. Ik associeer ze altijd met voorjaar, maar nog meer met zomer.

En natuurlijk de balkontafel aankleders bij uitstek, het viooltje en de cyclaam. Ook deze zijn van de consumententoets en staan op proef. Normaal staat het mini-cyclaampje binnen. Maar deze kweker wil weten hoe hij het doet als hij buiten blijft. Oorspronkelijk is de cyclaam ook een buitenbol die onder bomen voorkomt. Zodra het blad van de bomen valt en de bol dus meer licht krijgt, gaat hij bloeien. Intussen is de cyclaam zo doorgefokt, dat hij het meestal niet meer uithoud buiten. Deze tot op heden dus wel, zelfs de vorst van deze week heeft hij glansrijk overleeft.

Geen opmerkingen: