donderdag, oktober 25, 2007

Geen vegetarier

Deze heb ik een keer kado gehad toen ik voor een vergadering bij een kweker was. Sinds dien staat hij bij ons op het aanrecht.

Dit is een vleesetende bekerplant. En hij doet zijn werk goed. Als we al eens een vlieg hebben, wordt die snel geconsumeert. Het idee is dat onder in de beker een vloeistof zit, vergelijkbaar met maagsappen. Boven in de beker wordt een voor een vlieg aanlokkende geur verspreid. Als die vlieg daar probeert te landen, en steeds dieper in de beker afdaalt, wordt hij opgegeten/verteerd door de vloeistof. En het deksel functioneert als afdakje, zodat er geen (regen-) water bij de kostbare vloeistof komt. Ingenieus he?


Hij kan zelfs bij ons redelijk goed buiten blijven en overwinteren. Dat vindt ik echter niet leuk, vandaar zijn plaats op het aanrecht. En hij houd van veel water. Buiten dus planten bij een vijver, of binnen lekker met zijn voeten nat zetten. Ik vergeet dat nog wel eens, waardoor sommige van mijn bekers dor worden. Hij houd van erg arme grond, dus geen pokon erbij. Daar gaat hij zeker van dood. Gek genoeg maakt hij ondanks dat gebrek aan voedsel heel makelijk nieuwe bekers. Krijgt hij zeker toch genoeg vliegen te eten bij ons.

Geen opmerkingen: