donderdag, september 06, 2007

Donderdag

Toch maar de wekker gezet, daar we al om 09.00 uur verwacht werden. De bakker bleek open en in het bezit van bruinbrood, dus waren we op tijd aanwezig om met de gids op pad te gaan.

Samen met nog een Nederlander, een Australiër en een Amerikaan, heeft de gids ons rond gereden langs de hoogtepunten van D-day. Bij komend voordeel was dat je meteen de omgeving te zien krijgt. Normandie blijkt erg leuk en een aanrader voor vakantie. Aardige mensen ook, en een ontspannen omgeving. Het doet ons aan Engeland denken, wat natuurlijk niet zo gek is daar Normandie een tijd onderdeel van Engeland is geweest onder de fransman Willem de Veroveraar.
Uiteindelijk zijn we wezen kijken naar de plek waar nog steeds pontons in het water liggen die gebruikt zijn op D-day. We hebben de Amerikaanse begraafplaats gezien die aan een belangrijke landingsplaats ligt. En zijn op Pont du Hock geweest waar alle kraters intact zijn gelaten na al dat oorlogs-geweld. Ik had niet verwacht dat die zo diep zijn, en realiseerde me daar hoe gelukkig ik ben dat ik dat niet wist. Tijdens deze toer hebben we heel veel geschiedenis geleerd over de dag van uitvoering en de dagen er na.
De middag hebben we door gebracht in het museum. Groots op gezet. Modern en informatief. Een echte aanrader. Alhoewel ik uiteindelijk al dat geweld zat werd en eerder naar buiten ben gegaan om lekker in mijn boek te lezen. Patrick echter hebben ze er om 19.00 uur uit moeten schoppen, zo geïnteresseerd is hij.

Geen opmerkingen: