maandag, januari 29, 2007

Barcelona maandagochtend

Als eerste ben ik via de Ramblas een stuk van de oude stad door gelopen. De plek waar alles zoals toen gebruikelijk nog boven op elkaar gebouwt is. Op de markt heb ik mijn lunch gekocht en genoten van de specerijkraampjes. Vervolgens liep ik geheel onverwacht tegen een kerk op, wat denk ik een klooster is geweest, want ze hadden zo'n prachtige rondgang rond een tuin. Ook heb ik de plek gezien waar van de resten van de voormalige stadswal het een en ander gebouwt is, en ben nog even wezen kijken bij Palau de musica, waar ik niet zomaar in mocht. Daarna ben ik naar de sacrada de familias gegaan, de beroemde kerk van Gaudi.

Ook hier heb ik weer een audio-tour gedaan waardoor je veel leert over deze kerk. En ook hier geldt weer, ga er zelf heen. Het is reuze interessant en heel mooi! Hij bleek niet alleen na te denken over vorm, maar ook over materiaal. Zo heeft hij voor de kolommen die minder gewicht dragen, gekozen voor het plaatselijke, zachte gesteente. Voor de wat zwaarder belaste kolommen het zwarte graniet-achtige gesteente, en voor de zwaarst belaste het rode zeer harde gesteente. Voordeel hiervan is dat je door de kleurverschillen meteen ruimtes kunt aangeven.


Verder wilde hij perse geen gekleurd glas in alle ramen omdat dit maar afleidt van de kerk en wat je daar komt doen. Daarom zitten alleen in de belangrijkste ramen de traditionele glas-in-lood ramen.


Natuurlijk ben ik ook met de lift omhoog gegaan in een van de torens en via de trap weer naar beneden. Dan kun je over al die leuke bruggetjes lopen die tussen de verschillende torens zitten. Prachtig om te zien hoe dit gedaan is, maar hoogtevrees slaat hier makelijk toe.

In alle gevels zit heel veel symboliek, te veel om hier op te noemen. Nogmaals, ga er zelf heen, het is de moeit waard. Om je lekker te maken, hier een foto van de ene zijgevel en een van de andere.

1 opmerking:

Anoniem zei

Grappig om te zien dat er toch vorderingen gemaakt worden met de Sagrada familia. Zit er zomaar ineens glas in lood in die grote rozet! Dat was 7 jaar geleden nog niet! ;-)

Liefs, Sas