dinsdag, januari 30, 2007

Barcelona Dinsdag

Als eerste ben ik naar Casa Batllo gegaan. Een pand wat in opdracht van de eigenaar door Gaudi "opgeleukt" is. En dit is zeer goed gelukt.

Hij was voor zijn tijd erg vooruitstrevend en was overtuigt van de stelregel: zonder ventilatie geen verwarming. Dus heeft hij heel ingenieus en mooi allerlei ventilatiesystemen in de kozijnen bedacht. Verder was ook hier weer duidelijk hoe belangrijk hij daglicht vond, want geen kamer was hiervan verstoken. Het thema van dit pand is marine, alles had dus zoveel mogelijk de kleur en vorm van de zee en zijn bewoners. Heel plezierig.


Verder was de voorkamer zo ontworpen dat de 2 zijdelen ervan dicht geschoven konden worden. Naar believe kon er dus gekozen worden voor een intieme salon, of een kapelletje. Voor grote feesten en partijen konden de zijdelen erbij betrokken worden, en als je de ramen omhoog schoof, stond je als het waren op een groot balkon. Dit om te kijken en bekeken te worden. Hoe zou het zijn om hier een feestje mee te maken?


's Middags ben ik naar het museum van Miro geweest. Een kunstenaar die erg minimalistisch schilderde. Meestal leer je het wel waarderen als je eenmaal de filosofie achter het werkt kent, maar in dit geval ging dat voor mij niet op. Zijn werk spreekt me totaal niet aan.

De rest van de middag heb ik lekker in het zonnetje door gebracht door met de bus nog andere stukken van de stad te verkennen. Verder ben ik nog even naar l'illa gegaan, een enorm groot pand met allemaal kledingwinkels. Dit in de hoop dat ze daar mijn favoriete spijkerbroek hadden, maar helaas, mijn maat was er niet meer.

Via sms kreeg ik te horen dat ik ook deze avond mee kon eten. Dit maal was het officiele diner aan de beurt. Voor de zekerheid had ik al wat nettere kleding mee genomen, dus dat kwam goed. Wat een geluk, bleken we toch naar casa Batllo te gaan! Helemaal gaaf. We mochten eerst in het appartement rondkijken waar drankjes en hapjes geserveerd werden. Kon ik meteen laten zien wat ik die ochtend geleerd had. Helaas mochten we niet op het dak, want dat is ook erg mooi. Maar dat had ik gelukkig die ochtend al uitgebreid bekeken.



Daarna gingen we op de begane grond aan tafel. Als entertaining waren er castanette-dames, en een erg lekkere maaltijd. Helemaal geslaagt dus.

Geen opmerkingen: