vrijdag, juni 16, 2006

Resi's reis-schema

Ik heb er zo'n zin in. In eerst instantie was Patrick natuurlijk helemaal tegen het idee dat zijn vrouw helemaal alleen door zo'n groot, gevaarlijk land gaat reizen. Maar na info ingewonnen te hebben bij professionals (helemaal veilig, zo lang je maar niet na zons-ondergang alleen op straat loopt), kon hij het niet meer tegen houden.

Een goede vriendin van Saskia werkt op een reisburo en is na 3x zelf in Brazilie geweest te zijn, inmiddels wel een expert. De perfecte persoon dus om mij te helpen mijn reis samen te stellen. Eerst wilde ik op de bonne fooi, maar ik heb maar 2.5 week, en dat is echt te kort om ook nog veel tijd kwijt te zijn aan dingen regelen. Dit kan beter van te voren gebeuren.

Dus na mijn wensen-lijst opgegeven te hebben is het volgende eruit gerolt:

22 juli met de mannen mee vliegen naar Sao Paulo, Brazilie
meteen door vliegen naar Foz de Iguacu, waar ik een aantal dagen in een hotel verblijf om de watervallen aldaar te bekijken en naar de energie-centrale te gaan. Zie voor details: www.danyhotel.com.br

26 juli vertrek ik naar Manaus, daar ga ik het volgende doen:

1e Dag: Transfer vanaf vliegveld direct naar de Lodge met ontvangst en onderbrenging in een van de chalets. Programma: kennismakingstour in de lodge en daarna een korte nachtelijke kennismakingsronde in primair bos.
2e Dag: Programma: volledige dag op de Urubú rivier waarbij een Igapó wordt ingevaren (een in het water groeiend woud), bezoek aan waterval, zwemmen, vissen en een BBQ op één van de vele witte stranden, en een locale caboclo familie met hun manioc plantage. Bezoek aan een lokale gemeenschap met school en medische post.
3e Dag: Programma: dagtocht in het regenwoud met uitleg over dit kwetsbare ecosysteem, over navigeren en over overlevingstechnieken. De nacht kan doorgebracht worden in één van onze jungle kampen om het oerwoud bij nacht te ervaren.
4e Dag: Programma: Deze dag staat in het teken van de Amazone Rivier. Transfer naar het zuiden van het terrein van de lodge (18 km of 45 minuten). Onderweg naar de plaats van inscheping informatie over de leefomstandigheden van de lokale gemeenschap die ondersteund wordt door de lodge. De boottocht laat de grote natuurlijke rijkdom zien die de Amazone biedt: reuzenwaterlelies (Vitoria regia), een grote diversiteit aan vogels, roze en grijze dolfijnen het hele jaar door, vissen op meervallen en piranhas met in het begin van de avond zoeken naar kaaimannen. Terugkeer naar de lodge rond 8.30 p.m.
5e Dag: Programma: 07:30 uur – Terugtocht naar Manaus met een bezoek aan de “Meeting of the Waters”, waarna afgezet bij het vliegveld.
Zie voor details: www.amazonat.org

30 juli vlieg ik naar Florianopolis voor een rust pauze in een leuk hotel om daarna door te gaan voor nog een hoogtepunt:
Dag 1: Aankomst en verwelkoming in Florianopolis en transfer naar Praia do Rosa. In de avond een korte inleding over de walvistochten en een diner.
Dag 2: Na het ontbijt per boot de zee op om de walvissen te kijken. De kapitein van de boot is speciaal getraind om de walvissen zo dicht mogelijk te naderen zonder ze te verstoren. Aan boord is tevens een bioloog die alle opkomende vragen kan beantwoorden. Gemiddeld duurt deze tocht 3 uur, waarna we terug gaan naar het hotel en een vrije middag hebben. U kunt een bezoek brengen aan de prachtige stranden van Itapiruba, Vila Nova, Do Porto, Da Luz en d’Agua, Ribanceira en Ibiraquera.Lunch in Garopaba of bij de pousada. Diner en overnachting.
Dag 3: Bezoek aan het Walvissen Museum in Imbituba. Daarna een bezoek aan de historischt stad Laguna, met veel goed behouden Portugese historie, waar u tevens een lunch heeft. Vervolgens gaat u terug naar de pousada en heeft u de rest van de dag vrij. Diner + overnachting
Dag 4: Ontbijt. In de loop van de dag wordt u vervoerd naar de luchthaven van Florianopolis
Zie voor details: www.vidasolemar.com.br

Daarna vlieg ik naar Belo Horizonte, wat relatief dicht in de buurt van de mannen en het project is. Maar in plaats van meteen naar hun toe, wil ik eerst nog langs mijnen om te proberen zelf het mineraal amethyst te delfen.

Wel wil ik graag een dag of 2 door brengen op het project voordat we met zijn allen naar Rio de Janeiro gaan om de stad te bekijken waarna we weer naar huis moeten. Maar dat laatste, dat is mijn weekje echte vrijheid!

Geen opmerkingen: