zondag, juni 25, 2006

Foto's

Gisterenavond nog een paar foto's gemaakt van de bloemen in de tuin. O.a. van de lavendel. Ook hier heb ik een aardige verzameling van, maar liefst 7 soorten. (Wie zegt dat je niet veel kan in een kleine tuin?) De een doet het beter als de ander, maar allemaal maken ze wel bloemen elk jaar.

Meestal ruiken lavendels ook naar lavendel, op 1 na. Van mijn moeder kreeg ik een jaar of 4 geleden een citroen-lavendel. Als je je hand er langs haalt ruikt hij inderdaad heftig naar citroen. Erg lekker. Hij zou niet winterhard zijn, maar bij mij komt hij elk jaar terug. Ik ben dan ook niet zo opruimerig in het najaar en laat alles staan en liggen in de tuin. Dit heeft tot gevolg dat er een lekker isolerent laagje ontstaat in mijn tuin en ik dus vaker mag genieten van 1-jarige die meer-jarig worden.


En dan heb je nog de diverse namen van lavendel. De meest bekende is Hidcote. Dat is degene die op de foto hierboven staat. Van de rest weet ik de namen niet. Zou ik wel moeten, want de naam krijg ik er altijd bij als ik de plant krijg, maar ik ben niet zo geinteresseerd in namen. Alleen deze, die onthoud ik wel. Alhoewel het niet zijn merknaam is, maar meer een aanduiding van de soort. Heb je het al geraden? Kuiflavendel natuurlijk, wat anders....


Verder wil ik jullie de laatste akelei van het seizoen niet onthouden. Ze staan inmiddels in diverse kleuren in de tuin. Alleen een akelei met geel staat er nog niet. Maar misschien komt dit nog in de toekomst. Veel mensen vinden akelei onkruid, en eigenlijk is het dat ook. Het zaait zeer makelijk uit. Neemt niet weg dat het zo vrolijk staat in het voorjaar. Op onze werft mag het dus naar hartelust groeien, en help ik het verspreiden van het zaad zelfs.

Geen opmerkingen: