zaterdag, februari 03, 2007

Is het dan toch al lente 2

Gisteren, 2 februari, was het imbolc. Wat is dat nu weer? Dat is de dag waarop van oudsher wordt geviert dat de winter voorbij is. We gaan weer de goede kant op. Het licht keert terug, de lammetjes worden geboren, de sneeuwklokjes bloeien.



En inderdaad. Toen ik wakker werd vanmorgen, had ik meteen het gevoel: het is lente! Joepie. De vogeltjes vloten, de zon scheen, het was redelijk warm. En toen ik vanmiddag met de honden ging lopen zag ik bij een bedrijf in de buurt al crocussen in het zonnetje staan. Let wel, de rechterkant van de pui had crocussen, de linkerkant nog niet. Hoe zou dit nou komen? Simpel, de zon schijnt op het perkje aan de rechterkant, daar is de grond dus al lekker opgewarmt. Terwijl de linkerkant nog in de schaduw ligt. Wachten dus tot links ook opwarmt, dan kunnen we daar ook genieten.



De sneeuwklokjes staan in onze eigen tuin. En daar staat nog veel meer. Dit jaar heb ik eindelijk voor elkaar dat ik jaar-rond bloemen op het erf heb. Van mijn ouders heb ik een stek van een klimmer met gele bloemen gekregen (ben de naam even kwijt) die in december begint met bloeien.

En van een collega-tuinier heb ik 7 stekken van de heleborus, ook wel kerstroos of stinkent nieskruid genoemt, gekregen (zie foto hierboven). Al jaren wilde ik die op de werft, maar dat lukt maar niet. Toen kregen we vorig jaar van de consumententoets een pot met 3 heleborussen voor op het terras of balkon om uit te testen. Die hielden het, dus na afloop heb ik die in de tuin gezet. Maar die waren gewoon onopvallend wit.

Bij navraag bleek een collega-tuinier die dingen gewoon als onkruid te wieden, omdat in zijn tuin ze het te goed doen en dus elk jaar gedunt moeten worden. En dat "onkruid" mocht ik hebben. Wat een geluk, ze doen het allemaal, en zoals je ziet zitten hier 2 anders-gekleurden bij. En zo kan ik vanaf heden genieten van jaar-rond bloemen. Gaaf he?

Geen opmerkingen: