vrijdag, november 24, 2006

Bob de Bouwer

Het zoontje van mijn vriendin gaat naar een lagere school in Bussum. Die school had bedacht dat het leuk zou zijn om een maand lang het project bouw te draaien. Denkt mijn vriendin, Resi is aannemer, daar kan ik wat mee. En zo kwam ik een ochtend voor de klas te staan.

Ik begon in groep 1/2, de kleuters dus. Na wat voorbereiding (in de vorm van een aantal aflevering Bob de Bouwer kijken, blijkbaar erg populair in die leeftijdsgroep) heb ik besloten om het te houden bij de aankleding van een bouwvakker, en eventueel wat voordoen. Het resultaat was dat ik in de klas mijn werkbroek heb aangetrokken en heb laten zien dat je in speciale vakjes je timmermanspotlood en duimstok kunt opbergen. Natuurlijk heb ik meteen de kans gegrepen om het verschil te laten zien tussen een duimstok en een rolmaat.

Na elk onderdeel mochten ze zelf zeggen wat een bouwvakker nog meer draagt. Elke keer was het antwoord, een bouwhelm, maar daar moesten ze nog even op wachten, eerst moest ik mijn schoenen nog wisselen. Toen ik die uittrok kreeg ik meteen te horen dat dat niet mocht in de klas! Om het verschil te laten zien heb ik ze laten duwen op hun eigen schoenen, zodat ze hun tenen voelden, en vervolgens mijn werkschoenen laten rondgaan zodat ze voelden dat die harde neuzen hebben om mijn tenen te beschermen. Heel interessant.

Natuurlijk heeft een bouwvakker een spijkerschort waarin een schroevendraaier, tang en hammer zit, en z'n schroeven en spijkers. Nog steeds geen bouwhelm dus. Wel moeten zijn oren beschermt worden. Iedereen mocht even een set oorbeschermers op om te merken dat je inderdaad veel minder hoort. Ze waren zo slim om uit te vinden dat je dat het beste kan testen door met z'n allen hard te gillen. Het mondkapje om stof tegen te gaan werd ook uitgeprobeerd, dat vonden ze maar stinken.

En toen was eindelijk de bouwhelm aan de beurt. Eerst moesten ze vertellen waarom die nodig was, waarna ze hem allemaal even op mochten. Meteen een mooi moment om groepsfoto's te nemen. De meeste vonden het wel stoer om hem te dragen, ook al gleed hij voor hun ogen.

Als laatste kregen ze allemaal een eigen spijker en schroef. Zo konden ze mooi zien wat het verschil is. Met de accu-tol, (een boormachine met accu die ook gebruikt kan worden om te schroeven) heb ik voorgedaan hoe tegenwoordig geschroefd wordt. Na hetzelfde gedaan te hebben met een schroevendraaier werd duidelijk dat het met een machine makelijker gaat. Maar daarna natuurlijk nog even zelf een spijker in het hout slaan. Dat blijft toch het leukst.

Hierna was het voor mij tijd om door te gaan naar groep 6/7. Dit zijn 10 en 11 jarige kinderen. Deze groep had van te voren een aantal vragen opgesteld en aan mij gemailt. Erg handig voor mijn voorbereiding. Door deze vragen in de klas te beantwoorden werd het grootste gedeelte van de bouw behandelt. Tussen deze vragen door konden ze op dat moment ontstane vragen stellen, waardoor het een levendig uurtje werd. Als afsluiting in deze groep is de juf met de helft van de klas achter de computer gegaan om onze website te bekijken. De andere helft is met mij mee naar buiten gegaan om specie te maken, en een paar stenen te metselen. Na deze 2 groepen gewisselt te hebben, was deze ochtend heel snel weer voorbij.

Geen opmerkingen: